CURS DE FORMACIÓ TEÒRICO-PRÀCTICA EN MEDICINA FISICA I REHABILITACIÓ, MODUL II, 2024-2025

Presentació i justificació del curs

Des de la Societat Catalana de Medicina Física i Rehabilitació, una de les màximes preocupacions és assegurar la formació dels nous especialistes i consolidar la pràctica assistencial dels associats.
A l’acta de la reunió de la SCMFiR del 31 de maig del 2022 consta l’aprovació d’un curs d’especialització en Medicina Física i Rehabilitació com a programa formatiu transversal de l’especialitat d’acord amb InterAc Salut.

Un cop aprovada l’organització d’un primer curs formatiu per a residents en l’especialitat de Medicina física i rehabilitació, el qual es posa en marxa a l’octubre de l’any 2023, es veu la necessitat d’organitzar un segon mòdul formatiu amb l’objectiu de profunditzar de forma analítica en els coneixements pilars de la patologia més prevalent dels nostres professionals.

S’han tingut en compte la Llei 44/2003, de 21 de novembre, d’ordenació de les professions sanitàries i el Reial Decret 1030/2006, de 15 de setembre, pel qual s’estableix la cartera de serveis comuns del Sistema Nacional de Salut, que preveu, a l’annex II, Cartera de serveis comuns de l’atenció primària, la rehabilitació bàsica, que comprèn les activitats d’educació, prevenció i rehabilitació que siguin susceptibles de realitzar-se en l’àmbit de l’atenció primària en règim ambulatori prèvia indicació mèdica i d’acord amb els programes de cada servei de salut, i inclou l’assistència domiciliària si es considera necessària per circumstàncies clíniques o per limitacions en l‘accessibilitat. Així mateix, l’annex III, Cartera de serveis comuns d’atenció especialitzada, també estableix diverses previsions respecte a les corresponents actuacions de rehabilitació.

Definició de l’especialitat

La rehabilitació es defineix com una especialitat mèdica que permet que les persones que tenen una discapacitat o bé estan en risc de tenir una disfunció aconsegueixin i mantinguin la màxima independència, capacitat física, mental, social i vocacional, així com la inclusió i participació plena en tots els aspectes de la vida en interacció amb el seu entorn. El Comitè d’experts de l’OMS, en el seu informe de 1981, destaca el paper determinant de la rehabilitació en l’atenció a les persones amb discapacitat i la prevenció de la incapacitat.
La medicina física de rehabilitació és un element cabdal per a la salut i el benestar de les persones, ja que promou la recuperació de la malaltia, millora el funcionament de les activitats de les persones i en maximitza les oportunitats de ser autònomes i la seva participació social. L’accés a la rehabilitació per a totes les persones esdevé, per tant, un element clau per a la consecució de l’objectiu número tres de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides per al 2030, garantir una vida sana i promoure el benestar per a totes les persones a totes les edats.
Aquesta especialitat contempla la pràctica clínica basada en equips multidisciplinaris integrats bàsicament per metge especialista en rehabilitació, fisioterapeuta, terapeuta ocupacional i logopeda, que han de treballar en col·laboració amb la resta de sectors i agents que poden influir en el procés de rehabilitació.
És una especialitat transversal, atès que els pacients tractats per la practica totalitat de les especialitats medico-quirúrgiques posen de manifest necessitats de rehabilitació que responen a un ampli ventall d’intervencions mèdiques i mesures específiques requerides per a persones amb discapacitat, des del diagnòstic i tractament fins a l’assistència tècnica, l’adaptació de l’entorn o el suport psicològic. Es una especialitat dirigida a reduir la discapacitat provocada per la malaltia, buscant l’empoderament del pacient per fer font a la pèrdua funcional.

Engloba les següents àrees de coneixement:

1. Trastorns de l’aparell locomotor i ortogeriatria
2. Abordatge del dolor mecànic i la disfunció muscular
3. Trastorns neurològics
4. El funcionament i la discapacitat a l’edat pediàtrica
5. Trastorns cardiovasculars
6. Trastorns respiratoris
7. Malalts amb malaltia oncològica
8. Pacients en unitats de crítics i cures intensives
9. Trastorns de la parla, la veu, el llenguatge, l’audició i la deglució
10. Trastorns del sòl pelvià
11. Trastorns vasculars i de persones amb amputació
12. Prehabilitació quirúrgica
13. Limfedema i lipedema
14. Persones en situació de cronicitat i fragilitat
15. Rehabilitació en pacient durant la infantesa i adolescència
16. Dolor crònic i discapacitat

Direcció i coordinació del curs
Margarita Vallés Casanova (director/a), Marta Tejero Sánchez (codirector/a), Raquel Vilarrasa Sauquet (coordinador/a), Anna Guillen Solà (coordinador/a), Fabián Ostiz Zubieta (coordinador/a), Fernanda María Caballero Gómez (coordinador/a), Xurxo Segura Navarro (coordinador/a), Alba Gómez Garrido (coordinador/a), Georgia Romero Culleres (coordinador/a), María Boldó Alcaide (coordinador/a), Julita Medina Cantillo (coordinador/a), Helena Bascuñana Ambrós (coordinador/a)

Aquesta activitat formativa té com objectiu millorar el nivell científic de formació dels residents i, d’una altra banda, definir pautes especifiques de l’especialitat.

La formació s’estructura en dos cursos: el primer per a residents de 1er i 2on any, el qual aborda conceptes generals de l’especialitat i bases metodològiques per tal d’impulsar la recerca. Un segon mòdul dirigit a residents de 3er i 4rt any, que aborda coneixements i habilitats especifiques de las diferents àrees pròpies de l’especialitat.

Aquest segon curs permet fer una revisió sistemàtica actualitzada en el diagnòstic i tractament de les principals patologies ateses en l’especialitat.

En definitiva, amb aquest curs es vol reforçar el concepte de la discapacitat com a eix de la nostra activitat professional.

Els objectius específics d’aquest segon any són:

1. Disposar d’eines i coneixements conceptuals de l’especialitat.
a. Identificar tots aquells elements anatòmics, essencials per entendre posteriorment les diferents malalties que poden afectar a aquest sistema i poder definir les teràpies indicades.
b. Identificar tots el procés fisiològic de l’efecte de l’exercici de forma genèrica i específic
c. Conèixer diferents tipus d’ortesis (valoració per neuro-ortetització) i protetització, així contraindicacions d’altres productes de suport propis de l’especialitat.
2. Desenvolupar la capacitat per poder realitzar estudis d’investigació dins de l’especialitat
3. Desenvolupar la capacitat i habilitats de diagnòstic i tractament de la rehabilitació aplicada a diferents disfuncions i malalties.
4. Interpretar i avaluar correctament les tècniques d’imatge en rehabilitació.
5. Adquirir mecanismes i eines per a l’avaluació i resolució dels diferents processos en rehabilitació
6. Assegurar el criteris de qualitat assistencial

 

Resultats d'aprenentatge

Coneixement:
KT01: Interpretar, en la seva complexitat, el coneixement de l’estructura anatòmica i funció dels principals sistemes i la seva integració del cos humà.
KT02: Identificar les imatges radiològiques en situacions de normalitat i patologia i com aquestes poden ser d’ajut per establir diagnòstics
KT03: Definir tipus d’exercici, indicacions, beneficis i contraindicacions
KT04: Realitzar l’abordatge bàsic del dolor, segons tipologia
KT:05 Descriure conceptes bàsics de metodologia i investigació

Habilitat:
ST01: Aplicar els processos de rehabilitació basats en l’evidència científica i amb les pràctiques que presentin millors resultats en relació amb els recursos i mitjans disponibles
ST02: Conduir una anamnesi i una exploració física i funcional completa
ST03: Analitzar de forma integral el dolor agut i crònic i aplicar els protocols terapèutics adients
ST04: Identificar els dèficits i discapacitats de les disfuncions en les diferents malalties
ST05: Emprar de manera racional de les proves diagnòstiques i valorar-ne els resultats
ST06: Determinar el pronòstic funcional
ST07: Seleccionar les diferents opcions terapèutiques segons les indicacions, efectivitat i riscos

Competència:
CT01: Incentivar el treball en equip, tot facilitant el coneixement entre els residents en Medicina física i Rehabilitació en formació
CT02: Sistematitzar la discussió de casos i el diagnòstic diferencial estructurat
CT03: Revisar amb rigor articles científics
CT04: Integrar l’estudi com eina fonamental per una pràctica clínica adequada
CT05: Generar informes amb capacitat d’anàlisi i de síntesi
CT06: Integrar els coneixements teòrics a la pràctica
CT07: Capacitat per aprendre a aprendre
CT09: Dissenyar i gestionar projectes

La metodologia docent es basa en el sistema Bolonya. S’entregaran als alumnes casos clínics relacionats amb l’element formatiu, així com la bibliografia essencial i les eines per tal que ells mateixos siguin capaços d’ampliar els seus coneixements. Abans de cada sessió teòrica, el professor responsable enviarà als alumnes mitjançant Aula Virtual/Moodle una selecció bibliogràfica del tema.
Les sessions seran presencials. Durant la sessió, el professor serà el facilitador de la discussió i s’encarregarà al final de fer un resum estructurat dels coneixements que s’han d’assolir. S’evitarà la conferencia magistral i es potenciarà el treball en equip.

A qui s'adreça

El curs està adreçat a:
-Metges adjunts especialistes en Medicina Física i Rehabilitació interessats en un reciclatge de la seva formació
-Metges residents de 3er i 4rt any en formació de Medicina Física i Rehabilitació.

Requisits per l’admissió i criteris de selecció dels alumnes

-Ser metge resident de 3er ó 4rt any de formació en l’especialitat de Rehabilitació i Medicina Física, o ser Metge especialista en MFiRHB.
Estat donat d’alta com a soci de la Societat Catalana de Medicina Física i Rehabilitació de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut de Catalunya i de Balears
-Haver finalitzat i superat el Mòdul I de formació per a residents de 1er i 2on any.

Criteris d'avaluació

-Acreditació per assistència a un mínim del 80% de les classes. El seguiment es farà mitjançant el control electrònic d’entrada a les sales de la seu de l’Acadèmia – Can Caralleu. L’assistència computarà de forma global en el 50% de la nota final.

-Activitats mitjançant Aula Virtual/Moodle subjectes a avaluació en finalitzar cada una de les sessions. Serà obligatori la realització del 80% de les pràctiques proposades si es vol obtenir el certificat. La pràctica de Moodle de cada unitat computarà de forma global en 10% de la nota final.

-Avaluació de l’aprenentatge assolit mitjançant prova d’avaluació de coneixement tipus test de forma online al final del curs. La prova constarà de 40 preguntes tipo test amb una única opció bona. Per aprovar s’exigirà una nota mínima de 6. El resultat final computarà de forma global el 30% de la nota final.
La data per l’avaluació serà dues setmanes després de la finalització de les classes, s’obrirà accés a la prova d’avaluació via Moodle i es tancarà el 15 de juliol de l’any en curs.

-Treball de final de curs defensat a la Jornada Anual de la Societat Catalana de Medicina Física i Rehabilitació en format pòster o comunicació. Constituirà el 10% de la nota final, obtenint-se la nota de la valoració realitzada pel comitè científic que organitzi la Jornada.

Requeriments per obtenir el certificat

-Assistència a un 80% de les classes presencials a l’Acadèmia, el seguiment d’assistència es realitzarà mitjançant el sistema electrònic d’entrada a les sales de la seu de l’Acadèmia – Can Caralleu, i l’assistència del 80% de les pràctiques Moodle que es realitzen en format virtual. Per comptabilitzar la participació dels alumnes, caldrà mantenir la càmera oberta durant tota la sessió.

-Assistència a les Jornades de la Societat Catalana de Medicina Física i Rehabilitació.

-Superació de la prova d’avaluació final amb una nota superior a 6.

-Presentació del Treball de final de curs defensat a la Jornada Anual de la Societat Catalana de Medicina Física i Rehabilitació en format pòster o comunicació. Les hores assignades per el treball correspon un total de 25h. L’avaluació del treball correspon al comitè científic determinat en cada jornada, sent una nota superior al 6 la nota mínima requerida sobre una nota màxima de 10. El resultat de l’avaluació correspon al 10% nota final.

-L’Avaluació final del curs es la suma de l’assistència presencial a les sessions (pes ponderal total del 50%), assistència sessions virtuals (pes ponderal total del 10%), resultat de la prova d’avaluació (pes ponderal total 30%) i treball de final de curs presentat a la Jornada de la societat catalana (pes ponderal total 10%)

Característiques del curs
Inscripció: 31/07/2024 al 24/10/2024
Realització: 31/10/2024 al 26/06/2025
Lloc de realitzacio: Barcelona
Modalitat: Híbrid
ECTS:6,00
Entitats promotores