CURS DE FORMACIÓ TEÒRICA EN L’ESPECIALITAT D’OBSTETRÍCIA I GINECOLOGIA NIVELL 3, 2025-2026
Aquest curs està pensat per oferir la formació teòrica dels ginecòlegs recentment titulats i també pels residents de l’especialitat d’Obstetrícia i Ginecologia. En el cas d’aquests darrers, la Societat Catalana d’Obstetrícia i Ginecologia seguint el corrent actual en docència, ha decidit fer-se càrrec de la part de formació teòrica no transversal( transversal: estadística, bioètica, comunicació de males noticies….) dels residents, tal i com es tendeix a prioritzar des de les diferents unitats docents dels centres hospitalaris catalans.
Des del 2025/26 s’ofereix la opció als metges especialistes a poder reforçar i actualitzar coneixements a través del curs de residents. Aquesta inciativa s’aprova des de la Junta docent de L’SCOG amb l’objectiu de oferir als membres de la societat la possibilitat de participar al curs si és del seu interés.
Oferir al ginecòleg recentment titulat i també al resident el material formatiu teòric que li permeti l’adquisició de coneixements que el capacitin per a realitzar eficaçment l’atenció a la dona durant la gestació, el part i el puerperi i per a diagnosticar i tractar els problemes ginecològics de la dona així com per promocionar la salut reproductiva.
– Conèixer les diferents tècniques d’imatge utilitzades en ginecologia, en especial l’ecografia ginecològica pel que fa a la patologia maligna de l’úter i dels annexes.
– Saber identificar i tractar la patologia infecciosa aguda més freqüent en relació als genitals interns i les mames.
– Identificar i conèixer el maneig les urgències obstètriques més freqüents al segon i tercer trimestre de la gestació. Embaràs en adolescència
– Conèixer, saber identificar, diagnosticar i tractar les anomalies congènites més freqüents.
– Conèixer, identificar i tractar les principals complicacions fetals i maternes relaciones amb la restricció de creixement fetal i els estats hipertensius de l’embaràs.
– Conèixer les diferents causes d’esterilitat, els diferents tractaments i les principals complicacions dels mateixos.
– Conèixer les diferents indicacions, contraindicacions i efectes secundaris dels anticonceptius DIU, esterilització quirúrgica.
– Conèixer els fonaments de malalties com càncer d’endometri, de mama, de cèrvix de vulva i vagina, d’ovari i carcinoma de trompa.
– Conèixer el maneig del part.
Per dur a terme aquesta activitat formativa, utilitzarem el model pedagògic d’aula invertida o també anomenat Flipped Learning.
Aquest model transfereix el treball de determinats processos d’aprenentatge de grau inferior definits per la Taxonomia de Bloom (comprendre, recordar) fora de l’aula i utilitza el temps de classe, juntament amb l’experiència del docent, per a facilitar i potenciar altres processos d’adquisició i pràctica de coneixements de grau superior (aplicar, analitzar, sintetitzar, avaluar) dins l’aula.
Es tracta d’un enfocament integral que combina la instrucció directa amb metodologies actives, l’increment de compromís i implicació dels estudiants amb el contingut del curs i millora la seva comprensió conceptual.
Seguint una metodologia activa, es planificaran activitats on l’alumne serà el centre del seu propi aprenentatge. Per a això, ens recolzarem en diferents recursos educatius que ens ofereix la tecnologia de la informació i la comunicació (TIC).
L’aprenentatge mitjançant el model aula invertida, ho portarem a terme en modalitat semipresencial (blended-learning), combinant el treball en línia amb el treball a l’aula.
Formació virtual
Per desenvolupar la formació on-line dins el model pedagògic de l’aula invertida, es fa servir com a entorn virtual la plataforma Moodle.
El nostre programa formatiu fa servir l’Aula Virtual per:
1. Activitats de presentació d’informació:
En aquests cas, s’aplica el mitjà més adient per facilitar l’aprenentatge depenent dels tipus de contingut a transmetre (més concret o més abstracte): texts, il·lustracions, animació, audio, vídeo, hipermèdia. La majoria de la presentació d’informació s’acompanya d’exercicis i activitats interactives, l’elaboració d’esquemes, mapes conceptuals, taules de forma individual o en grup que permeten reforçar i afavorir l’aprenentatge. D’aquesta manera es treballen els processos cognitius d’ordre inferior definits per la taxonomia de Bloom, com són el recordar i comprendre.
Els recursos que fem servir per afavorir aquesta relació professor-alumne, són: Perusall, Edpuzzle
2. Activitats d’anàlisi o síntesi i d’aplicació d’aprenentatge, processos cognitius d’ordre superior definits per la taxonomia de Bloom. Es faran servir recursos com ara:
– Resolució de problemes individuals o grupals
– Probes objectives d’associació i de selecció múltiple
– Debats virtuals, foros per a la discussió grupal
Per dur a terme aquestes activitats es fan servir recursos existents a la xarxa que permeten la comunicació directa i personalitzada entre l’alumne i el professor. En aquest cas, el professor pren un paper facilitador i de guia, estimulant l’aprenentatge mitjançant una participació constant i activa en els debats, afavorint la resolució de problemes i la creació de coneixement. Entre els recursos emprats es troben les següents aplicacions: Realtimeboard, Padlet, Mindomo, Google forms, Go formative, Survey Monkey.
En definitiva, aquesta formació on-line permet arribar als diferents estils d’aprenentatge dels alumnes, afavoreix l’aprenentatge autònom i personalitzat, estimula el treball col·laboratiu i cooperatiu, així com l’avaluació formativa mitjançant feedback que el tutor realitza després de la resolució de les activitats proposades.
El curs està adreçat a Llicenciats o Graduats en Medicina i Cirurgia.
Metges en formació de tercer any en l’especialitat d’Obstetrícia i Ginecologia.
Metges especilistes en Obstetrícia i Ginecologia membres de la SCOG (30 places en aquest supòsit)
Ser soci de la Societat Catalana d’Obstetrícia i Ginecologia.
EXAMENS
- 40% de nota final Miniavaluació vinculada a la sessió:
- Després de cada sessió, via moodle l’alumne haurà de contestar 2 preguntes tipus test, relacionades amb
cadascuna de les sessions (6 en total per cada dia). - Aquestes preguntes s’activaran al Moodle immediatament després de la classe i estaran
disponibles fins 72h després (habitualment, el divendres de la mateixa setmana a les 23:59h es tancarà el plaç). - Hi haura 1 única resposta correcte
- S’han de realitzat com a minim el 70% de “miniavaluacions” postsessió
- Després de cada sessió, via moodle l’alumne haurà de contestar 2 preguntes tipus test, relacionades amb
- 60% nota final: Avaluació extamen tipus test a final de curs
- S’ha d’aprovar amb una nota mínima de 7,5.
- Hi haurà 1 SETMANA per l’examen.
- 40 preguntes tipus test
ASSISTÈNCIA
L’assistència a les classes presencials (tallers) es controlarà mitjançant el sistema de control d’accessos de l’Acadèmia instal·lat a la porta de cada sala i on s’ha de passar la targeta de soci. El sistema fa una lectura i registre de la sala i l’hora d’accés de cada un dels assistents en el cas dels tallers presencials.
S’han de realitzat com a minim el 70% de “miniavaluacions” postsessió
S’ha d’assitir com a minim a 66% dels tallers (2 de 3)
L’Acta de Qualificació Final serà lliurada a la Secretaria de la F. InterAc Salut en un termini no superior a 2 mesos des de la data de finalització del curs. El termini per a la realització del qüestionari final o examen es fixarà considerant aquest extrem.
Per tal de poder obtenir la titulació:
– S’haurà d’assistir al 66%% de les sessions presencials.
– Haver realitzar com a minim el 70% de miniavaluacions i tenir una nota >= a 8/10 en la mitja d’aquestes.
– És necessari aprovar l’examen final amb una nota mínima de 7,5.
– La ponderació entre els examens “miniavaluació” i Examen final és de 40% i 60% respectivament.
L’examen és via on-line, es pot realitzar durant un dia però un cop es comença a realitzar, hi ha 60 minuts per finalitzar-lo, un cop passat aquest temps l’examen queda enviat amb les respostes que s’hagin contestat fins aleshores, constarà de 40 preguntes tipus test amb 4 possibles respostes i només una de correcte.

