CURS DE FORMACIÓ TEÒRICA EN L’ESPECIALITAT D’OBSTETRÍCIA I GINECOLOGIA NIVELL 2, 2025-2026
Aquest curs està pensat per oferir la formació teòrica dels ginecòlegs recentment titulats i també pels residents de l’especialitat d’Obstetrícia i Ginecologia. En el cas d’aquests darrers, la Societat Catalana d’Obstetrícia i Ginecologia seguint el corrent actual en docència, ha decidit fer-se càrrec de la part de formació teòrica no transversal( transversal: estadística, bioètica, comunicació de males noticies….) dels residents, tal i com es tendeix a prioritzar des de les diferents unitats docents dels centres hospitalaris catalans.
Des del 2025/26 s’ofereix la opció als metges especialistes a poder reforçar i actualitzar coneixements a través del curs de residents. Aquesta inciativa s’aprova des de la Junta docent de L’SCOG amb l’objectiu de oferir als membres de la societat la possibilitat de participar al curs si és del seu interés.
Oferir al ginecòleg recentment titulat i també al resident el material formatiu teòric que li permeti l’adquisició de coneixements que el capacitin per a realitzar eficaçment l’atenció a la dona durant la gestació, el part i el puerperi i per a diagnosticar i tractar els problemes ginecològics de la dona així com per promocionar la salut reproductiva.
– Conèixer les diferents tècniques d’imatge utilitzades en ginecologia, en especial l’ecografia ginecològica pel que fa a la patologia maligna de l’úter i dels annexes.
– Saber identificar i tractar la patologia infecciosa aguda més freqüent en relació als genitals interns i les mames.
– Identificar i conèixer la patologia obstètrica més prevalent al primer trimestre de la gestació així com conèixer el maneig les urgències obstètriques més freqüents al segon i tercer trimestre de la gestació.
– Conèixer el maneig de la gestació gemel·lar i múltiple.
– Saber identificar, diagnosticar i tractar les anomalies congènites més freqüents així com les diferents causes d’amenorrea.
– Aprendre els conceptes teòrics per a la realització de l’ecografia morfològica del segon trimestre.
– Conèixer, identificar i tractar les principals complicacions fetals i maternes relaciones amb la restricció de creixement fetal i els estats hipertensius de l’embaràs.
– Conèixer les diferents causes d’esterilitat, els diferents tractaments i les principals complicacions dels mateixos.
– Conèixer les diferents indicacions, contraindicacions i efectes secundaris dels fàrmacs anticonceptius orals. Identificar, prevenir i tractar l’osteoporosi.
– Conèixer els fonaments de l’abordatge laparoscòpic i histeroscòpic així com les diferents tècniques hemostàtiques en cirurgia ginecològica
Per dur a terme aquesta activitat formativa, utilitzarem el model pedagògic d’aula invertida o també anomenat Flipped Learning.
Aquest model transfereix el treball de determinats processos d’aprenentatge de grau inferior definits per la Taxonomia de Bloom (comprendre, recordar) fora de l’aula i utilitza el temps de classe, juntament amb l’experiència del docent, per a facilitar i potenciar altres processos d’adquisició i pràctica de coneixements de grau superior (aplicar, analitzar, sintetitzar, avaluar) dins l’aula.
Es tracta d’un enfocament integral que combina la instrucció directa amb metodologies actives, l’increment de compromís i implicació dels estudiants amb el contingut del curs i millora la seva comprensió conceptual.
Seguint una metodologia activa, es planificaran activitats on l’alumne serà el centre del seu propi aprenentatge. Per a això, ens recolzarem en diferents recursos educatius que ens ofereix la tecnologia de la informació i la comunicació (TIC).
L’aprenentatge mitjançant el model aula invertida, ho portarem a terme en modalitat semipresencial (blended-learning), combinant el treball en línia amb el treball a l’aula.
Adreçat a Llicenciats o Graduats en Medicina i Cirurgia.
Metges en formació de segon any en l’especialitat d’Obstetrícia i Ginecologia.
Metges especilistes en Obstetrícia i Ginecologia membres de la SCOG (30 places en aquest supòsit)
Ser soci de la Societat Catalana d’Obstetrícia i Ginecologia.
EXAMENS
- 40% de nota final Miniavaluació vinculada a la sessió:
- Després de cada sessió, via moodle l’alumne haurà de contestar 2 preguntes tipus test, relacionades amb
cadascuna de les sessions (6 en total per cada dia). - Aquestes preguntes s’activaran al Moodle immediatament després de la classe i estaran
disponibles fins 72h després (habitualment, el divendres de la mateixa setmana a les 23:59h es tancarà el plaç). - Hi haura 1 única resposta correcte
- S’han de realitzat com a minim el 70% de “miniavaluacions” postsessió
- Després de cada sessió, via moodle l’alumne haurà de contestar 2 preguntes tipus test, relacionades amb
- 60% nota final: Avaluació extamen tipus test a final de curs
- S’ha d’aprovar amb una nota mínima de 7,5.
- Hi haurà 1 SETMANA per l’examen.
- 40 preguntes tipus test
ASSISTÈNCIA
L’assistència a les classes presencials (tallers) es controlarà mitjançant el sistema de control d’accessos de l’Acadèmia instal·lat a la porta de cada sala i on s’ha de passar la targeta de soci. El sistema fa una lectura i registre de la sala i l’hora d’accés de cada un dels assistents en el cas dels tallers presencials.
S’han de realitzat com a minim el 70% de “miniavaluacions” postsessió
S’ha d’assitir com a minim a 66% dels tallers (2 de 3)
L’Acta de Qualificació Final serà lliurada a la Secretaria de la F. InterAc Salut en un termini no superior a 2 mesos des de la data de finalització del curs. El termini per a la realització del qüestionari final o examen es fixarà considerant aquest extrem.
Per tal de poder obtenir la titulació:
– S’haurà d’assistir al 66%% de les sessions presencials.
– Haver realitzar com a minim el 70% de miniavaluacions i tenir una nota >= a 8/10 en la mitja d’aquestes.
– És necessari aprovar l’examen final amb una nota mínima de 7,5.
– La ponderació entre els examens “miniavaluació” i Examen final és de 40% i 60% respectivament.
L’examen és via on-line, es pot realitzar durant un dia però un cop es comença a realitzar, hi ha 60 minuts per finalitzar-lo, un cop passat aquest temps l’examen queda enviat amb les respostes que s’hagin contestat fins aleshores, constarà de 40 preguntes tipus test amb 4 possibles respostes i només una de correcte.

