CURS DE FORMACIÓ TEORICOPRÀCTICA EN MEDICINA NUCLEAR 2, 2026-2027
La Societat Catalana de Medicina Nuclear y Imatge Molecular (SCMNIM) ha contemplat històricament, mitjançant diferents activitats i cursos formatius, garantir la formació dels metges/sses residents i dels nous facultatius/ves especialistes.
L’actualització del coneixement és garant de la qualitat assistencial dels seus associats.
El compromís docent de la SCMNIM és una realitat inherent, com a societat científica, que ens obliga a considerar permanentment noves ofertes formatives per als nostres associats. La formació continuada en l’especialitat de Medicina Nuclear és obligada en un moment de constant evolució tecnològica i de la disponibilitat continuada de nous radiofàrmacs per a ús diagnòstic i terapèutic. A més, hi ha una constant preocupació i compromís per garantir l’optimització dels nivells dosimètrics dels actes mèdics i per obtenir uns paràmetres de qualitat assistencials i de seguretat de pacients i personal.
Dins aquest compromís s’han tingut en compte la Ley 44/2003, de 21 de noviembre, de ordenación de las profesiones sanitarias i el Real Decreto 1030/2006, de 15 de septiembre, por el que se establece la cartera de servicios comunes del Sistema Nacional de Salud y el procedimiento para su actualización.
El títol II de la llei 44/2003 incideix que Los profesionales sanitarios realizarán a lo largo de su vida profesional una formación continuada, y acreditarán regularmente su competencia profesional. Aquesta llei regula la formación de los profesionales sanitarios, contemplando tanto la formación pregraduada como la especializada y, lo que es una innovación normativa de singular relevancia, la formación continuada. La exigencia de esta última, con carácter general, con efectos en el reconocimiento del desarrollo profesional del personal de los servicios sanitarios, ha de tener especial influencia en el propio desarrollo, consolidación, calidad y cohesión de nuestro sistema sanitario.
A l’acta de la reunió de la junta directiva de la SCMNIM del 15 d’abril de 2024, hi consta l’aprovació per sol·licitar l’acceptació per dirigir un curs, amb finalitat formativa tranversal, d’especialització teoricopràctica en Medicina Nuclear, elaborat i dirigit des de la pròpia junta directiva de la SCMNIM i a l’empara de la Fundació InterAc Salut.
En data 03 d’octubre de 2024 en l’assemblea ordinària de la societat es va comunicar, tractar i acceptar específicament la proposta del curs a l’Acadèmia. En aquesta assemblea van participar els hospitals universitaris i centres docents de Catalunya que disposen de residents de Medicina Nuclear MIR en l’àmbit de Formació Sanitària Especialitzada (FSE).
El Programa s’estructura en 2 cursos teoricopràctics: Nivell I i Nivell II impartits en anys consecutius.
Definició de l’especialitat
El Consejo Nacional de Especialidades Médicas defineix la Medicina Nuclear com l’especialitat mèdica que empra els isòtops radioactius, les radiacions nuclears, les variacions electromagnètiques dels components del nucli atòmic i tècniques biofísiques afins per a la prevenció, diagnòstic, terapèutica i investigació mèdica.
La Medicina Nuclear és una de les 49 especialitats incloses en el programa de Formació Especialitzada en Ciències de la Salut, amb una formació reglada i de caràcter oficial. Aquesta formació especialitzada en el seu programa MIR té com a objecte dotar els professionals dels coneixements, de tècniques, d’habilitats i d’actituds pròpies de la Medicina Nuclear, de forma simultània a la progressiva assumpció de la responsabilitat inherent a l’exercici autònom de l’especialitat.
És una especialitat transversal, amb estreta relació amb diverses ciències bàsiques i aplicades, com la Física, la Farmàcia, la Química i altres branques de la Medicina com la Fisiologia, la Fisiopatologia, el Radiodiagnòstic i altres tècniques de Diagnòstic per la Imatge. Així mateix, en l’àmbit mèdic clínic-assistencial, és una especialitat estretament vinculada a altres especialitats com la Oncologia, la Neurologia, la Cardiologia, la Medicina interna i la Traumatologia i Ortopèdia, entre d’altres.
L’especialitat de Medicina Nuclear disposa actualment en Catalunya de 14 places acreditades en FSE, incloses en les següents unitats docents: Hospital Clínic de Barcelona, Hospital Universitari Vall d’Hebron de Barcelona, Hospital de la Santa Creu i Sant Pau de Barcelona, Hospital Universitari Germans Trias i Pujol de Badalona, CETIR Centre Mèdic de Barcelona, Hospital Universitari de Bellvitge d’Hospitalet de Llobregat, Hospital Universitari D. Josep Trueta de Girona i Hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona.
L’Hospital de Son Espases a Palma de Mallorca, amb 1 plaça acreditada i ofertada anual de Medicina Nuclear, completa l’oferta formativa MIR d’aquesta especialitat en Catalunya i Balears.
L’activitat proposada té com a objectius generals, mitjançant l’activitat docent d’un professorat altament especialitzat i qualificat, estimular l’interès científic dels residents i joves especialistes, i apreciar tot el potencial diagnòstic i terapèutic de la Medicina Nuclear.
Aquests objectius formatius generals del curs s’alineen amb els objectius formatius propis de l’especialitat. Es pretén aconseguir, com a finalitat primordial, reforçar els aspectes docents del programa formatiu de l’especialitat establert per les diferents comissions de docència del territori, que afavoreixin l’assoliment de metges/sses especialistes autosuficients, amb capacitat per assumir adequadament la totalitat de les funcions professionals actuals de l’especialitat. Capacitat, per tant, per establir les indicacions dels diferents procediments diagnòstics i terapèutics de l’especialitat, així com realitzar-los, interpretar-los, aplicar-los i explicar-los adequadament.
També es pretén assolir i impulsar la difusió científica de l’especialitat i afavorir la transferència de coneixement entre els professionals amb experiència i el que estan en període de formació. Un aspecte distintiu en aquest segon curs de nivell avançat és la formació dels alumnes en aspectes relacionats amb la investigació i recerca bàsiques, principalment en quant a disseny i desenvolupament d’assajos clínics i en l’elaboració de treballs científics relacionats amb l’especialitat.
Resultats d’aprenentatge: s’entén com la combinació de coneixements, habilitats i competències d’un programa educatiu o el que els estudiants són capaços de demostrar al final del procés formatiu.
- Coneixement: resultat de l’assimilació d’informació gràcies a l’aprenentatge. El coneixement és el conjunt de fets, principis, teories i pràctiques relacionats amb un camp de treball o estudi. Els coneixements es descriuen com a teòrics. Codificació: KT01, KT02…
- Habilitat: capacitat d’aplicar coneixements i utilitzar-los per completar tasques i resoldre problemes. Les habilitats es descriuen com a cognitives (que impliquen l’ús del pensament lògic, intuïtiu i creatiu) o pràctiques (que impliquen destresa manual i l’ús de mètodes, materials, eines i instruments). Codificació: ST01, ST02…
- Competència: capacitat demostrada per fer servir els coneixements i les habilitats. També les habilitats personals, socials i/o metodològiques en el desenvolupament professional i personal. Codificació: CT01, CT02…
Els resultats d’aprenentatge que es defineixin han de ser específics, avaluables, assolibles, rellevants i limitats en el temps. És necessari que estiguin alineats amb la metodologia docent i els mètodes d’avaluació. .
KT01: Es pretén que l’alumne es familiaritzi amb els patrons de normalitat i que conegui patrons de diferents patologies òrgan-sistema en exploracions de Medicina Nuclear.
KT02: L’alumne haurà de conèixer els fonaments bàsics de la recerca clínica i biomèdica per a poder planificar estudis d’investigació, presentació de resultats a reunions científiques i publicació dels mateixos.
KT03: Al final del curs l’alumne haurà assolit coneixements bàsics de la realització d’assajos clínics quant al seu disseny, planificació, desenvolupament i aspectes econòmics i ètics.
KT04: L’alumne ha de tenir coneixements conceptuals i de bona praxi metodològica en les diferents àrees diagnòstic-terapèutiques relacionades amb la medicina nuclear de malalties musculoesquelètiques, toràciques, inflamatori/infeccioses, hematològiques i de patologia de cap i coll.
ST01: En finalitzar el curs, l’alumne serà capaç de planificar i redactar un article científic de revisió o experimental, aprofitant les eines de recerca bibliogràfica, anàlisi estadístic i exposició de resultats apressos al llarg dels diferents mòduls.
ST02: Haurà desenvolupat l’habilitat d’analitzar de forma integral les troballes de les exploracions d’imatge gammagràfica i tomogammagràfica per assolir un informe estructurat adient en les diferents àrees de coneixement.
ST03: Es pretén obtenir un grau de formació dels residents (i facultatius especialistes interessats en nous aspectes formatius) per que siguin capaços de:
- Decidir racional i científicament les línies diagnòstiques adequades a cada patologia.
- Realitzar, prèviament a l’execució d’una prova de diagnòstic per imatge de Medicina Nuclear, una anamnesi adequada i dirigida als objectius diagnòstics de la prova sol·licitada.
- Executar una exploració diagnòstica pertinent, adequada, segura i completa respecte la intenció diagnòstica.
ST04: En finalitzar el curs l’alumne serà capaç d’aplicar els procediments de treball conjunt entre els professionals per la millora de l’atenció i seguretat del pacient i del professional sanitari
CT01: En finalitzar el curs, l’alumne serà capaç d’aplicar, en les seves actuacions i decisions al llarg dels processos de Medicina Nuclear, criteris basats en l’evidència científica i amb les pràctiques que garanteixin millors resultats en relació amb els recursos i mitjans disponibles.
CT02: L’especialista en formació tindrà el coneixement necessaris per entendre racionalment i participar en el desenvolupament i disseny d’assajos clínics assistencials.
CT03 Quan l’alumne finalitzi el curs serà competent en planificar, desenvolupar i finalment redactar una publicació en una revista mèdica, amb els criteris de qualitat i ètics que hauran rebut el llarg de la seva formació.
CT04: ES pretén garantir al llarg del curs que l’alumne desenvolupi la capacitat per poder realitzar Informes estructurats en cadascun dels estudis gammagràfics planars, estàtics i dinàmics, tomogammagràfics i d’emissió de positrons, amb metodologia corregistrada TC i RM si s’escau, en les diferents patologies estudiades.
La metodologia docent es fonamenta en el sistema Bolonya.
Abans de cada sessió teoricopràctica presencial, es publicaran en l’Aula Virtual/Moodle casos clínics relacionats amb l’element formatiu, així com bibliografia essencial i eines per tal que el alumnes siguin capaços d’ampliar els seus coneixements.
Durant la sessió presencial, el/la professor/a serà qui facilitarà la discussió partint dels casos clínics i sobre els quals pivotaran i es desenvoluparan, incentivant la participació grupal dels alumnes, els conceptes teòrics de l’element formatiu.
Al final de cada sessió es proporcionarà un resum estructurat dels coneixements que s’hauran d’assolir.
S’entregarà (Aula Virtual/Moodle) finalment un dossier de resolució de qüestions o d’un darrer cas clínic relacionat amb el tema formatiu, que els alumnes hauran de discutir, desenvolupar i treballar individualment i entregar al/la professor/a en format virtual abans de la següent sessió teoricopràctica presencial. Es valoraran especialment la reflexió, l’anàlisi, la síntesi i/o l’aplicació d’algun dels aspectes o continguts que s’hagin treballat en cada sessió.
La tutorització dels alumnes al llarg de cadascú dels blocs es realitzarà mitjançant el contacte amb cadascú dels professors indistintament, prioritzant el correu electrònic i la bústia de l’Aula Virtual/Moodle. Al final de cada bloc es planteja la convocatòria dels alumnes i professors corresponents a una reunió telemàtica via videoconferència, on es resoldran dubtes i s’acabaran de perfilar els aspectes que no hagin estat acomplerts al llarg de les sessions teoricopràctiques. Aquesta reunió s’aprofitarà per realitzar un examen en format moodle, de 10 preguntes tipus test de resposta única. Aquesta prova l’hauran de realitzar tots els alumnes, amb temps limitat i puntuarà per a l’avaluació final del curs.
Les pràctiques (tres hores per mòdul) seran preferiblement presencials. En cada mòdul d’aprenentatge la metodologia podrà ser diferent. En els primers mòduls amb una orientació més clínica i específica, la formació pràctica consistirà en la presentació de casos clínics seleccionats sobre l’àrea corresponent, així com la discussió presencial o “on line” d’aspectes metodològics concrets complementant la formació teòrica.
En els mòduls relacionats amb aspectes d’investigació les pràctiques consistiran en treball autònom per part dels estudiants, amb redacció dels diferents documents relacionats amb cada mòdul (tutoritzats pels professors) i que al final resultaran en la producció del treball científic. S’instarà als alumnes a presentar el treball a una revista científica per a la seva publicació.
El curs està adreçat principalment als metges/sses residents en l’àmbit de Medicina Nuclear i de Radiologia, radiofarmacèutics/ques i radiofísics/ques, així com a facultatius/ves especialistes de Medicina Nuclear interessats en una actualització de la seva formació.
Els metges/sses residents de l’especialitat de Medicina Nuclear (MIRR1, R2, R3 i R4), els residents de Radiofarmàcia i Radiofísica i els metges/sses residents de Radiologia de 1er i 2on any (R1 i R2), tenen accés garantit. La resta, seran seleccionats per rigorós ordre d’inscripció.
Els criteris per accedir al curs són:
- Ser resident/a de l’especialitat de Medicina Nuclear en qualsevol centre de Catalunya i Balears amb acreditació de formació sanitària especialitzada.
- Ser resident/a de l’especialitat de Radiologia en qualsevol centre de Catalunya i Balears amb acreditació de formació sanitària especialitzada.
- Ser resident/a de les especialitats de Radiofarmàcia i de Radiofísica en qualsevol centre de Catalunya i Balears amb acreditació de formació sanitària especialitzada.
- Ser facultatiu/va especialista en Medicina Nuclear.
- Ser facultatiu/va especialista en Radiofarmàcia.
- Ser facultatiu/va especialista en Radiofísica.
- Ser facultatiu/va especialista en Radiologia.
- Ser facultatiu/va d’especialitats afins a la Medicina Nuclear.
En tots els casos, ser soci/a de la Societat Catalana de Medicina Nuclear i Imatge Molecular.
- Acreditació per assistència a un mínim del 80% de les classes. El seguiment es farà mitjançant el control electrònic d’entrada a les sales de la seu de l’Acadèmia – Can Caralleu. (requisit per ser avaluat) i al llarg de les pràctiques per llista d’assistents a cadascú dels serveis docents. Excepcionalment, per qüestions degudament justificades, es podrà acceptar la participació d’alumnes “on-line”.
- Avaluació dels dossiers de resolució de qüestions i/o les activitats virtuals a partir dels casos clínics relacionats amb el tema formatiu que els/les professors/es hauran lliurat als alumnes en finalitzar cadascuna de les sessions.
- Serà obligatòria la realització del 80% d’aquestes pràctiques proposades si es vol obtenir el certificat. Aquesta activitat s’avaluarà per cada professor/a, comptabilitzant-la com a realitzada i superada (6/10) o no realitzada/no superada i computant globalment el 25% de la nota final.
- Avaluació de l’aprenentatge assolit en els mòduls clínics mitjançant prova d’avaluació al final de cada bloc de coneixement en forma d’examen tipus test format moodle dintre del temps assignat com a tutoria (no presencial). La prova constarà de 10 preguntes amb quatre opcions de resposta, una única bona. Per aprovar s’exigirà una nota mínima de 6/10. Aquesta activitat computarà el 75% de la nota final.
- Avaluació del treball final en forma de publicació després de la finalització dels mòduls amb orientació investigadora.
- Acreditació per assistència a un mínim del 80% de les classes. L’assistència, amb participació activa individual i grupal, forma part del model educatiu del curs i és obligada (mínim 80%) per poder procedir a l’avaluació final del curs. Excepcionalment, per qüestions degudament justificades, es podrà acceptar la participació d’alumnes “on-line”.
- Realització del 80% de l’activitat formativa Moodle. que hauran de ser lliurats virtualment als/es professors/es i que representaran el 25% de la nota final, comptabilitzada com a realitzada i superada o no realitzada/no superada.
- Superació de la prova d’avaluació de cada bloc amb una nota superior a 6/10 a cadascú i que representarà el 75% de la nota final.

