CURS D’ACTUALITZACIÓ EN TERÀPIA FAMILIAR, 2025-2026
La junta directiva de la Societat Catalana de Teràpia Familiar ha discutit els temes que poguessin ser més actuals i útils als nostres socis en la seva vessant clínica i professional configurant un programa d’actualització que aborda aspectes actuals i nous en el nostre àmbit com son el nou rol masculí i la parentalitat (noves masculinitats), la perspectiva de gènere en psicoteràpia, la nova Teràpia provocativa, la revisió de la clàssica teràpia transgeneracional de Nagy, els problemes de l’adolescència i els TCA amb la seva resolució dins la família i una taula de reflexió des del punt de vista psicosocial i jurídic de la pluralització de les estructures familiars, el seu impacte en la dimensió coparental i la nova legislació de la discapacitat i la seva gestió en l’entorn familiar.
De forma general, doncs, aquesta activitat formativa permet ampliar el coneixement del model sistèmic-relacional i altres models psicoterapèutics en el camp de la teràpia de parella i família tenint en compte els canvis socials i noves realitats emergents que generen interrogants i requereixen una reflexió i unes necessitats formatives del propi psicoterapeuta. Al mateix temps, des de la premissa que la recerca en la nostra disciplina esdevé un repte inevitable, font d’actualització i transmissió de coneixement, hi haurà un bloc de contingut dedicat específicament a la recerca.
En definitiva, dissenyar un curs d’actualització per treballar noves realitats fruit d’una societat que va canviant que repercuteix directament en el nostre camp de la teràpia de parella i de família utilitzant una metodologia basada amb continguts teòrics, pràctics i de recerca, és donar un valor afegit al present curs.
1. Difondre el model relacional-sistèmic a la teràpia familiar tenint en compte els canvis socials i els diferents contextos de formació i intervenció psicoterapèutica.
2. Ampliar el coneixement de la teràpia familiar a altres models psicoterapèutics i a diferents necessitats dels propis psicoterapeutes.
COMPETÈNCIES GENERALS:
- Assoliment de coneixements sobre els diferents temes que permetin la formació continuada dels nostres professionals, absolutament necessària en un mon canviant i en permanent transformació
- Entrenament en habilitats específics per situacions complexes
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES GENERALS
L’alumne aprendrà a:
-Desenvolupar criteris d’anàlisi de la situació actual de la psicoteràpia.
-Valorar les implicacions de la psicoteràpia en la societat.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES D’ESPECIALITAT:
Masculinitat, paternitat i psicoteràpia
-L’alumne podrà identificar quan i com aplicar intervencions clíniques basades en les noves masculinitats
Terapia provocativa
L’alumne aprendrà a:
-Aplicar les aportacions de la teràpia provocativa a la pràctica clínica
-Interacció vincle, humor i desafiament
Enfocament de Gènere en teràpia de parella
L’alumne aprendrà a:
-Reflexionar críticament sobre el biaix de gènere en la fonamentació teòrica i conceptual de la teràpia familiar i de parella sistèmica
-Identificar les pràctiques i creences entorn al gènere que tenen una incidència en els processos familiars de les famílies consultants.
-Identificar i analitzar el rol del terapeuta familiar des dels mandats i creences de gènere i la seva posició respecte les dinàmiques de poder, desigualtat i discriminació de les famílies.
-Incorporar a la seva praxis professional coneixements i eines que els permetran una intervenció sensible al gènere en sistemes familiars en crisi
Teràpia transgeneracional de Nagy
L’alumne aprendrà a:
-Analitzar i interpretar les repercussions de les intervencions amb diferent generacions
-Identificar les lleialtats invisibles dins les famílies
Model relacional en els trastorns de la conducta alimentària: quan el dolor em dona vida perquè l’amor em mata.
L’alumne aprendrà a:
-Aprofundir sobre les aportacions del model sistèmic als TCA
-Comprendre les experiències adverses en la infància com a inframón relacional.
-Treballar amb les pors i dubtes dels adolescents
-Comprendre la tríada: dolor, relació i menjar en l’entorn familiar
Impacte dels canvis legislatius en l’entorn familiar
L’alumne aprendrà a:
-Analitzar i interpretar les dades en el marc del coneixement disciplinari establert psicosocial i legislatiu, Llei de Família 2024 i la llei 8/2021 pel suport a les persones amb discapacitat en el seu exercici de la seva capacitat jurídica.
-Reflexionar sobre els canvis socials i la plurització de l’estructura familiar
-Conèixer funcions i modalitats de construcció familiar i el seu impacte en la coparentalitat
-Conèixer el nou model jurídic de suport a la discapacitat i la seva gestió en l’entorn familiar
-Aprendre a sintetitzar el nou model jurídic i el seu funcionament en l’entorn familiar
-Reflexionar des de la pràctica les avantatges i inconvenients
Competències transversals
-Capacitat d’anàlisi i de síntesi. Considerar diferents perspectives sobre els temes o problemes que treballi, avaluar-los de manera crítica, fonamentar les conclusions i prendre decisions.
-Capacitat per ser crítics i autocrítics. Acceptació, integració i elaboració de les crítiques sobre la seva actuació professional.
-Habilitat per al tracte interpersonal. Aconseguir les condicions necessàries per a una comunicació efectiva i una bona relació d’ajuda i suport.
-Capacitat per aplicar coneixements a la pràctica. Ampliar recursos als professionals de la psicoteràpia i la teràpia familiar al voltant dels temes abordats en la formació.
-Habilitat per treballar en equip. Treballar en equip i de manera compromesa amb el grup de treball. CT vinculada a la metodologia del curs.
-Desenvolupament del lideratge. Guiar i orientar les persones o grups en la consecució de les finalitats que es proposin.
-Capacitat per Aprendre a aprendre. Interpretar el contingut i l’abast de la informació rebuda o demanada, oralment i/o per escrit, i el tractament que cal donar-hi segons la naturalesa del fet que es tracti.
-Compromís ètic i social. Sensibilitzar i conscienciar sobre el respecte a la diversitat i revisar la influència de la cultura en els rols de gènere.
-Habilitat en la pressa de decisions. Desenvolupar estratègies i recursos que permetin una pressa de decisions efectiva i segura
1. Classes expositives del contingut del curs que requeriran la participació activa dels alumnes mitjançant preguntes i comentaris
2. Treball grupal (treball propi alumne/petit grup de treball)
Es formaran grups reduïts per anàlisi de situacions exposades, casos clínics y exposició de temes. El docent estimularà el debat i la interacció entre grups.
3. Anàlisi dels continguts de les lectures obligatòries (treball propi alumne)
4. Activitats pràctiques a classe: Anàlisi de casos, visualitzacions de sessions de Teràpia Familiar Sistèmica i de tècniques d’intervenció.
– Llicenciats o Graduats en Psicologia
– Llicenciats o Graduats en Medicina i Cirurgia interessats en l’àmbit de la psicoteràpia
– Diplomats o Graduats en Infermeria
– Terapeutes familiars acreditats per la FEATF o la FEAP
Per ser admés, els alumnes han de ser:
– Llicenciats o Graduats en Psicologia
– Llicenciats o Graduats den Medicina i Cirurgia interessats en l’àmbit de la psicoteràpia
– Diplomats o Graduats en Infermeria
– Terapeutes familiars acreditats per la FEATF o la FEAP
En tots els casos, ser soci de la Societat Catalana de Teràpia Familiar
- Assistència mínima al 80% de les sessions (requisit previ per ser avaluat).
- Avaluació del grau de participació i assimilació pràctica d’anàlisi de casos mitjançat eines interactives (kahoot) que permetin consolidar continguts i avaluar grau de aprenentatge (20% de la nota final).
- Qüestionari final de l’aprenentatge adquirit durant tot el curs en el que s’integrin i relacionin els coneixements adquirits durant tot el curs (80% de la nota final).
L’assistència mínima al 80% de les sessions és requisit previ per esser avaluat.
Prova d’avaluació final: Qüestionari final de l’aprenentatge adquirit durant tot el curs (80% de la nota final). Es considera aprovat un percentatge mínim del 70% de respostes correctes (80% de la nota final)
Avaluació del grau de participació i assimilació pràctica d’anàlisi de casos. (20% de la nota final).

