CURS DE FORMACIÓ TEÒRICA EN L’ESPECIALITAT D’OBSTETRÍCIA I GINECOLOGIA NIVELL 1, 2024-2025

Presentació i justificació del curs

Aquest curs està pensat per oferir la formació teòrica dels ginecòlegs recentment titulats i també pels residents de l’especialitat d’Obstetrícia i Ginecologia. En el cas d’aquests darrers, la Societat Catalana d’Obstetrícia i Ginecologia seguint el corrent actual en docència, ha decidit fer-se càrrec de la part de formació teòrica no transversal( transversal: estadística, bioètica, comunicació de males noticies….) dels residents, tal i com es tendeix a prioritzar des de  les diferents unitats docents dels centres hospitalaris catalans.

Direcció i coordinació del curs
Josep Oriol Porta Roda (director/a), Antoni Payà Panadés (codirector/a), Elena Carreras Moratonas (coordinador/a)

Oferir al ginecòleg recentment titulat i també al resident el material formatiu teòric que li permeti l’adquisició de coneixements que el capacitin per a realitzar eficaçment l’atenció a la dona durant la gestació, el part i el puerperi i per a diagnosticar i tractar els problemes ginecològics de la dona així com per promocionar la salut reproductiva.

Resultats d'aprenentatge
  • Saber identificar, diagnosticar i tractar la patologia orgànica benigna de l’úter, les trompes, els ovaris i la mama.
  • Saber què cal identificar en una ecografia ginecològica normal.
  • Saber identificar i tractar les diferents alteracions menstruals i les hemorràgies uterines anòmales.
  • Conèixer els diferents mètodes anticonceptius. Saber diagnosticar i tractar les malalties de transmissió sexual més freqüents.
  • Conèixer l’anatomia quirúrgica, l’instrumental, els tipus de sutura i les diferents vies d’abordatge quirúrgic així com les complicacions postquirúrgiques més freqüents.
  • Conèixer i saber dur a terme el control de l’embaràs normal.
  • Assistir correctament el part eutòcic.
  • Conèixer els mecanismes de reanimació del nounat. Identificar i atendre correctament el puerperi normal i el patològic.
  • Conèixer els diferents factors psicosocials, ètnics i culturals així com la legislació vigent i els diferents aspectes bioètics.
  • Saber actuar correctament davant l’hemorràgia postpart immediata, puerperal i tardana.
  • Conèixer les diferents proves complementàries i exploracions disponibles durant l’embaràs.
  • Conèixer els diferents aspectes ecogràfics en la gestació precoç normal i en la patològica així com la correcta valoració del líquid amniòtic i de la placenta.

Per dur a terme aquesta activitat formativa, utilitzarem el model pedagògic d’aula invertida o també anomenat Flipped Learning.
Aquest model transfereix el treball de determinats processos d’aprenentatge de grau inferior definits per la Taxonomia de Bloom (comprendre, recordar) fora de l’aula i utilitza el temps de classe, juntament amb l’experiència del docent, per a facilitar i potenciar altres processos d’adquisició i pràctica de coneixements de grau superior (aplicar, analitzar, sintetitzar, avaluar) dins l’aula.
Es tracta d’un enfocament integral que combina la instrucció directa amb metodologies actives, l’increment de compromís i implicació dels estudiants amb el contingut del curs i millora la seva comprensió conceptual.
Seguint una metodologia activa, es planificaran activitats on l’alumne serà el centre del seu propi aprenentatge. Per a això, ens recolzarem en diferents recursos educatius que ens ofereix la tecnologia de la informació i la comunicació (TIC).
L’aprenentatge mitjançant el model aula invertida, ho portarem a terme en modalitat semipresencial (blended-learning), combinant el treball en línia amb el treball a l’aula.

Formació virtual

Per desenvolupar la formació on-line dins el model pedagògic de l’aula invertida, es fa servir com a entorn virtual la plataforma Moodle.

El nostre programa formatiu fa servir l’Aula Virtual per:

1. Activitats de presentació d’informació:
En aquests cas, s’aplica el mitjà més adient per facilitar l’aprenentatge depenent dels tipus de contingut a transmetre (més concret o més abstracte): texts, il·lustracions, animació, audio, vídeo, hipermèdia. La majoria de la presentació d’informació s’acompanya d’exercicis i activitats interactives, l’elaboració d’esquemes, mapes conceptuals, taules de forma individual o en grup que permeten reforçar i afavorir l’aprenentatge. D’aquesta manera es treballen els processos cognitius d’ordre inferior definits per la taxonomia de Bloom, com són el recordar i comprendre.
Els recursos que fem servir per afavorir aquesta relació professor-alumne, són: Perusall, Edpuzzle

2. Activitats d’anàlisi o síntesi i d’aplicació d’aprenentatge, processos cognitius d’ordre superior definits per la taxonomia de Bloom. Es faran servir recursos com ara:
– Resolució de problemes individuals o grupals
– Probes objectives d’associació i de selecció múltiple
– Debats virtuals, foros per a la discussió grupal

Per dur a terme aquestes activitats es fan servir recursos existents a la xarxa que permeten la comunicació directa i personalitzada entre l’alumne i el professor. En aquest cas, el professor pren un paper facilitador i de guia, estimulant l’aprenentatge mitjançant una participació constant i activa en els debats, afavorint la resolució de problemes i la creació de coneixement. Entre els recursos emprats es troben les següents aplicacions: Realtimeboard, Padlet, Mindomo, Google forms, Go formative, Survey Monkey.

En definitiva, aquesta formació on-line permet arribar als diferents estils d’aprenentatge dels alumnes, afavoreix l’aprenentatge autònom i personalitzat, estimula el treball col·laboratiu i cooperatiu, així com l’avaluació formativa mitjançant feedback que el tutor realitza després de la resolució de les activitats proposades.

A qui s'adreça

Adreçat a Llicenciats o Graduats en Medicina i Cirurgia.
Metges en formació de primer any en l’especialitat d’Obstetrícia i Ginecologia.

Requisits per l’admissió i criteris de selecció dels alumnes

Ser soci de la Societat Catalana d’Obstetrícia i Ginecologia.

Criteris d'avaluació

A nivell global es realitzarà un examen final del curs, que s’ha d’aprovar amb una nota mínima de 7.
Hi haurà 1 SETMANA per l’examen.
L’assistència a les classes presencials es controlarà mitjançant el sistema de control d’accessos de l’Acadèmia instal·lat a la porta de cada sala i on s’ha de passar la targeta de soci. El sistema fa una lectura i registre de la sala i l’hora d’accés de cada un dels assistents.
L’Acta de Qualificació Final serà lliurada a la Secretaria de la F. InterAc Salut en un termini no superior a 2 mesos des de la data de finalització del curs. El termini per a la realització del qüestionari final o examen es fixarà considerant aquest extrem.

Requeriments per obtenir el certificat

Per tal de poder obtenir la titulació:
– S’haurà d’assistir al 80% de les sessions presencials.
– És necessari aprovar l’examen amb una nota mínima de 7.

L’examen és via on-line, es pot realitzar durant un dia però un cop es comença a realitzar, hi ha 60 minuts per finalitzar-lo, un cop passat aquest temps l’examen queda enviat amb les respostes que s’hagin contestat fins aleshores, constarà de 40 preguntes tipus test amb 4 possibles respostes i només una de correcte.

Característiques del curs
Inscripció: 16/07/2024 al 16/09/2024
Realització: 17/09/2024 al 19/06/2025
Lloc de realitzacio: l’Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut de Catalunya i Balears
Modalitat: Híbrid
ECTS:7,50

Les inscripcions estan tancades

Veure sessions

Entitats promotores