CURS DE FORMACIÓ TEÒRICA EN L’ESPECIALITAT DE DIAGNÒSTIC PER LA IMATGE, NIVELL 1, 2024-2025
L’especialitat en Diagnòstic per la Imatge es basa, fonamentalment, en la tecnologia. Aquesta tecnologia està sotmesa a una evolució constant, que va a una velocitat, molts cops, difícil d’assolir per els professionals. Aquesta constant evolució afecta tant al personal mèdic con al personal tècnic especialista en Diagnòstic per la Imatge. Des de la nostre especialitat utilitzem tècniques amb radiació ionitzant, tècniques que es basen en els ultrasons i tècniques que utilitzen camps magnètics. A més, dintre de la nostre especialitat, realitzem procediments intervencionistes, que, a més de ser diagnòstics, cada cop més representen una opció terapèutica a tenir en compte en el tractament de moltes patologies.
Bàsicament, les tècniques utilitzades son: Radiologia convencional, ecografia, Tomografia Computeritzada (TC), Ressonància Magnètica (RM), Radiologia contrastada, Radiologia Vascular Intervencionista.
Però per assolir el grau de coneixement tecnològic necessari per poder realitzar correctament la nostre feina, abans s’han d’entendre les bases físiques que caracteritzen cada una de les tècniques que emprem.
Sense aquests coneixements físics bàsics no podríem aprofundir en el coneixement tècnic més avançat i en el gran ventall de possibilitats que ens ofereixen actualment cada una d’aquestes tècniques.
Per altre banda, la medicina avança a passos de gegant i el requeriment de proves d’imatge tant per al diagnòstic, pel tractament i pel seguiment dels pacients i de la resposta als tractaments, cada cop es més gran. Es calcula que aproximadament el 80% del diagnòstics actuals es realitza mitjançant una prova d’imatge. Els especialistes en Diagnòstic per la Imatge (metges i tècnics) som els responsables de que totes aquestes tècniques que tenim a l’abast siguin emprades de forma correcte en funció de la patologia del pacient. Avui dia es fa més necessari que mai, el control de qualitat de les proves, garantir la seva utilització racional i adequada en termes d’eficàcia i eficiència i tenir cura de la seguretat del pacient. No hem d’oblidar que, a banda de la utilització de radiació ionitzant, fem servir substàncies potenciadores de la imatge, anomenades medis de contrast (orals o endovenosos).
Un altre dels aspectes importants i que sovint oblidem en la formació que es realitza en la pràctica diària és la semiologia radiològica. Difícilment podrem arribar a un diagnòstic correcte si abans no sabem interpretar correctament la imatge que tenim al davant. A banda, hem de poder diferenciar la normalitat, amb totes les seves variants, de la patologia.
Els especialistes en Diagnòstic per la Imatge estem, en general, immersos en un sistema sanitari que cada cop ens exigeix més número de proves i més implicació en la implementació de noves tècniques, ja siguin diagnòstiques o terapèutiques. Però aquest grau d’exigència va en detriment de la formació teòrica que hauríem de tenir i hauríem d’ impartir en cada un dels centres sanitaris on es formen residents o, simplement, a on hi ha especialistes treballant. L’actual pressió assistencial i la cada cop més important manca d’especialistes fa que la formació realitzada des dels centres sanitaris estigui més basada en la pràctica clínica, i que deixem de costat els aspectes més tècnics, d’adequació i de seguretat de la nostre especialitat.
En aquest context, la idea de realitzar aquest curs és la de donar una formació teòrica unificada que permeti assentar les bases teòriques tècniques a partir de les quals, cadascú haurà d’ampliar els seus coneixements i les bases semiològiques a partir de les quals serem capaços de fer diagnòstics correctes. També es pretén conscienciar als especialistes ja formats o en formació (principalment R1, sense excloure residents d’altres anys) de la importància d’una adequada utilització de les proves de la imatge al nostre abast segons el context clínic del pacient. I, finalment, per portar a terme la nostre feina amb seguretat de cara a nosaltres, però principalment de cara al pacient, és bàsic el coneixement dels riscos que suposen les radiacions ionitzants, els medis de contrast i els procediments intervencionistes, i conèixer les eines necessàries per a la seva màxima prevenció i, en cas d’aparició de complicacions, les pautes d’actuació.
Tant des del punt de vista de la seguretat del pacient com de les bases físiques teòriques i l’adequació de les exploracions, creiem convenient que a aquest curs puguin optar Tècnics en Imatge pel Diagnòstic. El coneixement comú dels aspectes esmentats prèviament farà que tant els metges especialistes en Diagnòstic per la Imatge com els tècnics en imatge diagnòstica parlem un mateix llenguatge, tinguem cura del pacient i consciència del perquè fem les coses i com les hem de fer.
Per altre banda, l’especialitat de Medicina Nuclear té en comú amb la de Diagnòstic per la Imatge el fet d’utilitzar tècniques híbrides, que tenen de base la TC i la RM conjuntament amb el PET (Tomografia per emissió de positrons). A més, en els centres hospitalaris es treballa de forma conjunta entre les dues especialitats per tal d’assolir el nivell de qualitat adient en els informes que d’aquestes tècniques híbrides se’n deriven. Aquest fet, però, no exclou la necessitat de que els especialistes de Medicina Nuclear no hagin de tenir els coneixements físic, tècnics, de seguretat i d’indicació d’aquestes tècniques i que hagin d’interactuar amb el personal tècnic de la seva especialitat igual que ho fa un radiòleg.
De forma general, l’activitat formativa d’aquest curs permet assolir les bases del coneixement en termes tècnics, d’adequació i de qualitat i seguretat de la nostre especialitat per després poder assolir coneixements més avançats. Els objectius específics d’aquest curs són:
1- Conèixer com funcionen els ultrasons, la radiació ionitzant i els camps magnètics per a generar imatges que després ens permeten fer diagnòstics.
2- Conèixer el funcionament dels actuals aparells i les seves possibilitats.
3- Interpretar la semiologia radiològica normal i patològica, sense entrar en diagnòstics clínics.
4- Conèixer quins son els riscs de fer servir cada una de les tècniques i com podem minimitzar-los (especialment orientat a les radiacions ionitzants)
5- Conèixer els principis d’actuació dels medis de contrast (ecogràfics, iodats i gadolinis), les seves potencials reaccions adverses, la seva interacció amb altres fàrmacs o proves diagnòstiques i els factors de risc perquè apareguin i la seva prevenció.
6- Conèixer les mesures generals i, específiques segons els riscos personals afegits dels pacients, per tal de portar a terme tècniques intervencionistes diagnòstiques i terapèutiques.
7- Conèixer les indicacions de realitzar una o una altra tècnica diagnòstica o terapèutica en funció de la patologia a estudiar.
En finalitzar el curs, l’alumne serà capaç de:
1- Dominar la semiologia radiològica, principalment orientada al coneixement de la normalitat i les seves variants anatòmiques des del punt de vista de totes les tècniques.
2- Assolir un ampli coneixement de la utilitat de cada una de les tècniques utilitzades per aplicar-les correctament segons els òrgans i la patologia a estudiar.
3- Conèixer els riscs de les tècniques i els medis de contrast i les mesures a aplicar per a la seva màxima prevenció.
4- Assentar les bases físiques en les que es basen les diferents tècniques de la imatge per poder avançar en el coneixement de les mateixes a un nivell superior.
La formació es basarà en classes teòriques, repartides en blocs de 5-6 classes.
La formació teòrica serà virtual asíncrona; les classes registrades es publicaran a l’Aula Virtual/Moodle, les classes pràctiques -casos clínics- es realitzaran de forma virtual síncrona (videoconferències) i es realitzaran tres jornades presencials (gener, març i juny) de cinc hores. L’objectiu d’aquests seminaris serà consolidar i avaluar els conceptes de les classes virtuals. La segona Jornada es farà conjuntament amb els alumnes del Curs de Nivell Avançat 1 i s’haurà de presentar un cas clínic en grup.
Es definirà un període de temps -10/15 dies- per tal que els alumnes visualitzin, per blocs temàtics, les classes virtuals enregistrades. En finalitzar aquest període, es realitzarà una prova d’avaluació de cada bloc mitjançant l’Aula Virtual/Moodle.
Cada bloc s’ha estructurat de forma que les sessions siguin el més monogràfiques possible, de un o dos temes o àrees anatòmiques relacionades per tal de que tinguin un fil conductor i no es donin temes sense relació entre ells.
L’enfoc de les classes teòriques no es el clàssic de classe “magistral” sinó que s’enfoquen de cara al maneig radiològic de les patologies, a l’informe estructurat i a les noves tecnologies i possibilitats diagnòstiques. Aquest enfoc està basat en procediments de treball, protocols estandarditzats i guies clíniques a nivell estatals, europeus i/o americans.
En la plataforma de docència on-line -Aula Virtual/Moodle-, a més de les classes, es facilitarà bibliografia actualitzada. No es publicaran les classes de casos pràctics.
El curs està adreçat als residents de primer any de l’especialitat de Diagnòstic per la Imatge (R1), sense que per això s’excloguin residents d’altres anys.
A residents en període de formació de l’especialitat de Medicina Nuclear.
El curs també s’adreça a radiòlegs interessats en un reciclatge de la seva formació i a Tècnics Superiors en Diagnòstic per la Imatge
Els requisits per accedir al curs son ser:
– Llicenciat o Graduat en Medicina i Cirurgia, resident/a de Diagnòstic per la Imatge (R1 o altres anys de residència))
– Llicenciat o Graduat en Medicina i Cirurgia, resident/a de Medicina Nuclear
– Llicenciat o Graduat en Medicina i Cirurgia, especialista en Diagnòstic per la Imatge
– Tècnic/a Superior en Diagnòstic per la Imatge.
En tots els casos, ser soci/a de la Societat Catalana de Radiologia i Diagnòstic per la Imatge de l’Acadèmia (SCRDI).
La gestió integral del curs es realitza des de la F. InterAc Salut.
Per ser avaluat cal l’assistència i/o visualització d’un 80% de les classes virtuals i assistir, com a mínim, a dues de les tres sessions presencials.
L’assistència a les sessions síncrones es realitzarà mitjançant el registre que ens facilita la plataforma de videoconferències. És obligatori mantenir connectada la càmera del dispositiu des d’on es segueix la sessió.
La visualització dels vídeos queda registrada en l’Aula Virtual/Moodle mitjançant la compleció de l’activitat.
En el cas de les jornades presencials, el control d’assistència es realitzarà mitjançant el registre (electrònic mitjançant el carnet de soci o signatura de llistats d’assistència) en començar i en finalitzar les jornades.
L’avaluació dels coneixements adquirits es farà mitjançant:
• Test d’avaluació al final dels blocs temàtics mitjançant l’Aula Virtual.
Els alumnes tindran la possibilitat de realitzar dos intents. Tindrà valor la resposta més favorable a l’alumne, sense valorar el temps total. L’examen es podrà realitzar durant un matí, en horari de 9:00 a 14:00 hores.
Per aprovar el test s’ha d’assolir una puntuació superior a 7.
• Resolució de casos pràctics en les jornades pràctiques presencials. Aquest model d’avaluació permet valorar objectivament i verificar l’aplicació a la pràctica dels coneixements teòrics adquirits i l’assoliment de les competències específiques del curs. Aquesta avaluació es farà tenint en compte el resultats de les respostes interactives registrades electrònicament dels casos presentats durant els seminaris.
• Presentació d’un cas clínic, en grup, en la Jornada de Casos.
Nota final:
• Mitjana dels resultats dels tests d’avaluació classes virtuals (50% de la nota final): és necessari haver realitzat un 80% dels tests i assolir una puntuació superior a 7 en cada un.
• Nota presentació cas clínic en la Jornada de Casos (50% de la nota final).
L’Acta de Qualificació Final serà lliurada a la Secretaria de la F. InterAc Salut en un termini no superior a 1 mes des de la data de finalització del curs.
Els requeriments per obtenir el certificat son:
Assistència sessions síncrones i visualització gravacions (formació asíncrona):
• Assolir un 80% d’assistència i/o visualització de les gravacions
• Haver assistit, com a mínim, a dues de les 3 les jornades presencials.
• Realitzar un 80% dels tests i assolir una puntuació superior a 7 en cada un.
En el cas de no complir els requisits anteriors, l’alumne serà NO APTE
Coneixements:
• Obtenir una nota final superior a 5.
Nota final:
• 50%: mitjana dels resultats dels tests d’avaluació classes virtuals
• 50%: nota de la presentació d’un cas clínic en la Jornada de Casos